در جستجوی عنصر وجودی

رسیدن به عنصر وجودی مرحله‌ای از زندگی است که در آن علاقه و استعدادمان باهم هماهنگ می‌شوند. ممکن است که به کاری علاقه داشته باشید ولی در آن استعداد نداشته باشید. ممکن است در کاری استعداد داشته ولی به آن علاقه نداشته باشید. همچنین ممکن است در کاری هم علاقه و هم استعداد داشته باشید ولی نخواهید آن را به‌عنوان حرفۀ اصلی زندگی‌تان تبدیل کنید. زمانی تمام این مراحل تکمیل می‌شود که تمایل به شکل‌گیری علاقه و استعداد در یک‌جهت باشند.

عنصر وجودی چیست؟

تعریف کِن رابینسون از عنصر وجودی: تلاقی استعداد و علاقه است. آنجایی که این دو به هم می‌رسند نقطه ایست که در آن پیشرفت مستمر و رضایت خاطر حاصل می‌شود. در این مدل شکوفایی بسیار طبیعی و با کمترین انرژی شکل می‌گیرد. چون در اصل برای چیزی سعی نمی‌کنیم بلکه از وجودمان جاری می‌شود.

آقای رابینسون تحقیق وسیعی دربارۀ افراد موفق در موقعیت و رشته‌های مختلف داشته و به این نتیجه رسیده که در تمامی آن‌ها نقطۀ اشتراکی وجود دارد. رشد آن‌ها پس از یافتن و توجهشان به علاقه و استعداد خود شکل‌گرفته و ازآن‌پس بدون سعی مضاعف ادامه داشته است. پائولو کوئیلیو، اکهارت توله، جیم موریسون و بسیاری دیگر، همگی در شرایطی رشدشان محقق شده که به هماهنگی عنصر وجودی خود رسیده‌اند.

در تولد ۳۴ سالگی‌ام تصمیم گرفتم که هدیه‌ای برای مخاطبان «قدم زدن در باغ عدن» آماده کنم. دریک نظرسنجی از کاربران خواستم که بگویند تمایل به یادگیری چه چیزی دارند. یافتن عنصر وجودی، بیشترین رأی را آورد.

ازآنجایی‌که بحث عنصر وجودی و جستجوی آن برای خودم و حرفه‌ام بسیار جالب و مهم است، سعی کردم تا راهنمای کوتاه و جامعی از یاد گرفته‌ها و تجربیاتم تهیه کنم. نوشتۀ حاضر، حاصل این تلاش است.

امیدوارم که برای تو نیز مفید و کمکی در جهت یافتن عنصر وجودی‌ات باشد.

همچنین امیدوارم شاهد روزی باشم که در دنیا اغلب مردم به عنصر وجودی خود نزدیک‌اند و هرکس مسیر خود را دنبال می‌کند. آن دنیایی که همه از کاری که انجام می‌دهند، راضی هستند و به دیگری غبطه نمی‌خورند چون می‌دانند بهترین کار دنیا را دارند.

دانلود راهنمای عنصر وجودی

از این نوشته لذت بردی؟ به اشتراک بگذار

۶ Responses

  1. سلام
    دنبال دانلود رایگان کتاب پیام گمگشته بودم که وبلاگ شما رو دیدم، کلی مطالب جذاب اینجا دیدم و از امروز شروع به مطالعه شناخت عنصر وجود خواهم کرد.
    شاد باشید

  2. سلام
    اینکه تجربه ودرکتون از کتاب رو به رایگان در اختیار دیگران می گذارید جای قدردانی داره .من کاملا اتفاقی ودر جستجوی کتاب چهار میثاق با سایت ارزشمندتون آشنا شدم.
    برکت باشه برای شما و برای ما.
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *